Data dodania: 27 lipca 2018

Uczenie społeczne: studium przypadku w sektorze sprzedaży detalicznej

Społeczne uczenie się to nic nowego. Albert Bandura opracował jedną z najbardziej istotnych teorii w tym zakresie. Proponowany przez niego model mówi o “wzajemnym determinizmie”, co oznacza że otoczenie i ludzkie zachowania wpływają na siebie nawzajem w procesie nauki.

Jest to interesujący temat w odniesieniu do kwestii nauczania i rozwoju, ponieważ opisuje “modelowanie talentów”, a także włącza w analizę “kulturę i środowisko” w odniesieniu do pełnionych ról społecznych. To naprawdę ma sens, zakładając, że zgadzasz się z teorią Bandury. Świat, który cię otacza, kultura i środowisko wpływają na twoje zachowania, a tym samym na sposób nauczania i zapamiętywania.

Teoria uczenia się społecznego Bandury opisuje powiązania pomiędzy wpływami poznawczymi, behawioralnymi i środowiskowymi.

Są one zauważalne w kwestii modelowania własnych zachowań na wzór osób z najbliższego otoczenia; proces ten może zachodzić w miejscu pracy, jak również poprzez naukę online.

Istnieje kilka typów zachowań uczącego się, które są potrzebne, aby Teoria Bandury zadziałała. Są to:

  • Uwaga – umiejętność skupiania uwagi na tym, co się dzieje np. na forum społecznościowym. Może się ona odnosić na przykład zdolności sensoryczne jednostki.
  • Retencja – odnosi się do zapamiętania tego, czego się nauczyłeś.
  • Reprodukcja – obejmuje techniki obserwacji i powielanie zachowań.
  • Motywacja – to chęć naśladowania zachowań, na przykład, może to być spełnianie celów rozwoju osobistego.

Dlaczego uczenie społeczne jest ważne?

Tradycyjne modele uczenia się zostały powiązane z procesami formalnymi, które są wykonywane w miejscu pracy. Weźmy na przykład udział w warsztatach szkoleniowych, które odbędą się w dniu “X” lub konieczność zalogowania się do systemu zarządzania nauczaniem przed datą “Y”, aby ukończyć wyznaczony trening.

Współcześnie osoby uczące się w firmach są bardziej zajęte, niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebują one zatem dostępu do nauczania na żądanie. Zgodnie z ostatnim raportem organizacji “Towards Maturity”, głównym celem współczesnego uczącego się, jest zdobywanie wiedzy szybciej, aby móc bardziej efektywnie wykonywać swoją pracę.

Twój świat, kultura i środowisko wpływają na twoje zachowania, a tym samym na naukę.

Zdobywanie wiedzy odbywa się nie tylko na dedykowanych warsztatach lub w trybie online, w gotowym “obiekcie edukacyjnym”. Może się ono odbywać również pod okiem specjalistów z obszaru edukacji. Model 70:20:10, stworzony przez Centre for Creative Leadership, sugeruje, że 70% nauki to doświadczenie w pracy, 20% to ekspozycja lub nauka społeczna, a 10% to edukacja formalna.

Społeczne uczenie się w tym przypadku ma na celu powiązanie 20% i 70% korporacyjnego uczenia się. Dla przykładu: 70% procesu może stanowić doświadczanie czegoś nowego na warsztatach, a następnie analiza nowych doświadczeń na przygotowanym forum społecznościowym stanowić będzie pozostałe 20% procesu.

W ten sposób, uczenie się społecznie jest łącznikiem pomiędzy 70%, a 20% uczenia się korporacyjnego. Istnieją trzy obszary, na których opiera się edukacja społeczna:

  • Empiryczny – opisany wyżej, łączący zdobyte doświadczenie z nauką społeczną.
  • Zespołowy – wracając do teorii Bandury, w grę wchodzi “wzajemny determinizm”, wzajemne naśladownictwo zachowań.
  • Nabywania wiedzy – korzystanie z “kleju”, jakim jest społeczne uczenie, oznacza że, ludzie mogą uzyskać dostęp do wiedzy o wiele szybciej niż wcześniej.

Społeczne uczenie się: perspektywa detaliczna

Niedawno spotkałem się z Niną Delegaty, kierownikiem Akademii Asda. Poznanie historii jej kariery było ciekawym doświadczeniem, rozpoczynającym się w dziale marketingu, a kończącym się na rozwoju talentów. W moim odczuciu to różnorodne doświadczenie zawodowe zostało wykorzystane z korzyścią dla całego zespołu, ponieważ istnieje wiele wspólnych pól pomiędzy marketingiem i uczeniem się.

W marketingu należy przyciągać, angażować i przekształcać, co odnosi się również do uczenia się przez (i) przyciągnięcie ucznia do warsztatu/ lub forum internetowego, (ii) angażowanie ucznia w spersonalizowaną treść, gdy jest ona potrzebna, (iii) przekształcanie talentu ucznia poprzez umiejętne przekazywanie wiedzy i zmianę zachowań.

Akademia Asda jest częścią Walmart, sieci supermarketów, która według raportu National Retail Federation jest największym sprzedawcą detalicznym na świecie.

W znacznej mierze możliwość uczenia społecznego jest powiązana z postępem technologicznym, nie tylko ze względu na łatwy dostęp do oprogramowania, gdzie umieszczane są spersonalizowane treści przyspieszające proces uczenia się, ale także ze względu na możliwość wykorzystania urządzeń mobilnych do dostarczania “porcji” treści bezpośrednio do ucznia, za pośrednictwem smartfonów lub tabletów.

“Technologia rozwija się w ekspresowym tempie, odgrywa dużą rolę w naszym codziennym życiu. W Akademii Asda, uważamy, że może pomóc nam wszystkim uczyć się efektywniej. Zaczęliśmy używać platformy e-learningowej, aby lepiej zachęcać do uczenia się społecznościowego wśród zespołów, umożliwiając współpracownikom dzielenie się treścią, komentowanie i nawiązywanie kontaktu z innymi, a także ułatwić uczenie się nowych umiejętności i nadążanie za trendami rynkowymi.

Sposób, w jaki się uczymy, zmienia się. Oczekujemy treści dostępnych na żądanie, spersonalizowanych, jak i zarówno nowych sposobów w jaki możemy zdobywać informacje. Inteligentne urządzenia dosłownie wkładają wiedzę w nasze ręce, udostępniając ją za przesunięciem palca. Przyzwyczailiśmy się do uzyskiwania małych fragmentów informacji.

Stoimy przed wyborem: albo wykorzystujemy możliwości, jakie daje nam technologia, i znajdujemy nowe sposoby na nawiązanie kontaktu z naszymi kolegami z pracy, albo pozostajemy w tyle i nie jesteśmy w stanie wykształcić umiejętności, które są niezbędne dla naszych pracowników w celu poprawnego kontaktu z klientami. Czas dołączyć do rewolucji cyfrowej.” – mówi Nina Delgaty, Dyrektor Akademii Asda.

Ponadto, Asda postrzega techniki społecznego uczenia się jako narzędzie do dzielenia się, komentowania i łączenia z innymi, aby być na bieżąco z trendami.

Mając powyższe na uwadze oraz znając szybko rozwijające się środowisko handlu detalicznego, korporacje tego typu starają się wykorzystywać narzędzia do nauki społecznej efektywniej niż kiedykolwiek wcześniej, aby zachować pozycję lidera. W innym wypadku zostaną w tyle.

 

O autorze

Conor Gilligan jest wiceprezesem EMEA, szefem usług internetowych w Webanywhere.